منافع اندیشه انتقادی
اندیشه در استمرار انسان ،خروج از مسیر حبس و ورود در مسیر رشد می باشد. ابوسعید نیازی هشترودی
درباره وبلاگ


به وبلاگ نقد و اندیشه خوش آمدید
آخرین مطالب

منفعت های تفکر انتقادی (به طور عام)

تفکر انتقادی به عنوان داوری و قضاوت متمرکز و همچنین با ملاحظه افکار و باورهای خود شناخته و مشخص میشود. که این برای تصمیم گیری در پاسخ به مشاهدات خود فرد و تجربیات و استدلال و اظهاراتش کمک کننده خواهد بود..

روند تفکر انتقادی با ارزیابی آگاهانه از افکار و ایده های ما آغاز میشود ، چنان که می توان آن ها را بهبود داده و با شرایط پیرامونی مطابقت داد . این به معنای  افزایش دادن  هوشیاری "خودمان و (پیرامون) فرآیند اخذ نتیجه و حکم از فرآیند فکر کردن خودتان" است . نتایج تفکر کردن انتقادی (ارزیابانه) معقولیت بیششتر ، تدقیق ، وضوح و سازگاری می باشد که مناسب با محیط در حال تغییر است .

تفکر انتقادی دارای منافع بسیاری می باشد که بعضی از آن های شامل :

 

1- ذهن بدون  ابهام

در موقعیتهایی که هراس و آشفتگی های عمومی (فراگیر) وجود دارد، متفکران معقول انتقادی به تمام صداهایی (گفتارهایی)  گوش فرا می دهند که دلیل برای آن ها باشد . تنها این دلایل و تصمیمات معقول هستند که قادر به حل همه آشفتگی ها می باشند . مطابق این گفته مشهور فرانکلین روزولت که تنها  دلیل پشت ترس خود ترس است . آن دسته از افرادی که در فرآیند تفکر انتقادی قرار دارند دارای مهارتهای جامع وتواناهای لحاظ کردن "همه گزینه های احتمالی و نیز گزینه های انتخابی که عملی تر و مناسب یک موقعیت خاص است" ، می باشند.

 

2- توانایی (مهارت) تردید در تصمیمات

کسانی که در فرآیند تفکر انتقادی قرار می گیرند معمولا ساکن و آرام هستند و (این چنین) درستی و نادرستیشان را مورد شناسایی قرار می دهند . بنابراین آن ها به ندرت گرفتار کلاهبرداری و کلاهبرداران خواهند شد. این به خاطر این واقعیت می باشد که در رویکردشان به هر چیز، به مقدار کافی شکاکیت و تردید وجود دارد. افرادی را را فرض کنید که فاقد این مهارت هستند . انها شنیده ها و تصمیمات شان را صرف نظر ازمطابقت با واقعیت ها و منابع (استناد) درست می پندارند.

 

3- صرفه جویی در زمان

متفکران انتقادی درباره تمام گزینه های ممکن "قبل از عمل" و یا گرفتن تصمیم در مورد مشکلی فکر می کنند. و هنگامی که زمان محدود باشد (زمان عامل محدود کننده ما باشد) و یا این که زمان عامل مهمی باشد این افراد سریععترین شیوه رسیدن به  هدف یا دستیابی یک مقصود را می سنجند و مورد ملاحظه قرار می دهند. گاهی اوقات ممکن است  اگز زمان اقتضاء کند آنها راه میانبری را پیدا کنند .

 

4- گرفتن تصمیمات موثر

هنگامی که وقت گرفتن تصمیم در شغل های درآمد زا می رسد و یا شغلهایی که به سمت حرفه ای شدن میروند تفکر انتقادی بسیار مهم است.

مهارتهای تفکر انتقادی برای تولید ایده های موفق و تصمیم گیری های مهم الزامی است . در مصاحبه های استخدامی متقضایان (در این مراکز و مشاغل) سوالاتی پرسیده می شود که به پرسشگران برای آزمودن توانایی های تفکر سنجشگرانه کمک می کند.

تفکر انتقادی همچنین به یک کارمند که قصد ارتقا داشته باشند کمک می کند.

 

 

5- متمایز کردن احساسات و عقلانیت.

متفکران انتقادی خودآگاه هستند و قادر به شناسایی تفاوت تفکرات مبتنی بر عقلانیت با تفکرات مبتنی بر واکنش عاطفی و تعصب شخصی هستند .

درک دیدگاه های خودمان کمک می کند به درنظر گرفتن خودمان از نقطه نظر دیگران. این به گرفتن تصمیمات مبتنی بر واقعیت به جای احساسات کمک خواهد کرد.

 

همه مزایای ذکر شده در بالا از تفکر انتقادی نشان گر این است که این فرآیند سوالاتی را در قبل از گرفتن تصمیم پیش قرار می دهد که مرتبط با درک مسائل پیچیده میباشد .

 

 "بررسی شواهد تقویت کننده و تایید کننده اظهارات داده شده و بعد تصمیم گیری"

 

 منبع :http://benefitof.net/benefits-of-critical-thinking


 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 421
بازدید کل : 55829
تعداد مطالب : 207
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 2


محبوب کن - فیس نما